flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Що таке «Електронний суд» та які переваги його використання для учасників судових справ.

28 вересня 2022, 10:33

Лілія Божиковська – старший інспектор Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області розповідає про переваги використання «Електронного суду».
1 грудня 2018 року в газеті «Голос України» та на офіційному вебпорталі «Судова влада України» Державна судова адміністрація України оголосила про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення поетапного впровадження Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи» створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи здійснюється поетапно. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (ЄСІТС) - сукупність інформаційних та телекомунікаційних підсистем (модулів), які забезпечують автоматизацію визначених законодавством процесів діяльності судів, органів та установ в системі правосуддя, включаючи документообіг, автоматизований розподіл справ, обмін документами між судом та учасниками судового процесу, фіксування судового процесу та участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції, складання оперативної та аналітичної звітності, надання інформаційної допомоги суддям, а також автоматизацію процесів, які забезпечують фінансові, майнові, організаційні, кадрові, інформаційно-телекомунікаційні та інші потреби користувачів ЄСІТС. Підсистема «Електронний суд» (Електронний суд) - підсистема ЄСІТС, що забезпечує можливість користувачам у передбачених законодавством випадках відповідно до наявних технічних можливостей підсистеми ЄСІТС реалізованого функціоналу створювати та надсилати в електронному вигляді процесуальні чи інші документи до суду, інших органів та установ у системі правосуддя, а також отримувати інформацію про стан і результати розгляду таких документів чи інші документи. Підсистема «Електронний кабінет» (Електронний кабінет ЄСІТС, Електронний кабінет) - підсистема ЄСІТС, захищений вебсервіс, що має офіційну адресу в інтернеті ( https://cabinet.court.gov.ua ), який забезпечує процедуру реєстрації користувачів в ЄСІТС, а також подальшу автентифікацію таких осіб з метою їх доступу до підсистем (модулів) ЄСІТС у межах наданих прав. Модулі ЄСІТС: Офіційний веб-портал «Судова влада України»; Єдиний державний реєстр судових рішень; Офіційна електронна адреса (Електронний кабінет); Єдина підсистема управління фінансово-господарськими процесами; Єдиний контакт-центр судової влади України; Модуль «Автоматизований розподіл»; Підсистема «Електронний суд»; Модуль «Судова статистика». 5 жовтня 2021 року почали офіційно функціонувати три підсистеми (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи – «Електронний кабінет», «Електронний суд», підсистема відеоконференцзв"язку.
Що ж таке «електронний суд»?
Підсистема «Електронний суд» - це підсистема, що забезпечує обмін процесуальними документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, органами та установами системи правосуддя, між судом та учасниками судового процесу, між учасниками судового процесу. Відповідно до вимог процесуального законодавства з початком функціонування підсистем (модулів) ЄСІТС адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов"язковому порядку. Інші особи матимуть право зробити те саме в добровільному порядку. Тим, хто зареєструє офіційні електронні адреси в системі, суд надсилатиме документи виключно в електронній формі на ці електронні адреси. Вони, в свою чергу, надсилають документи до суду через ЄСІТС з обов'язковим використанням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП). Реєстрація користувача в електронному кабінеті можлива за наявності ключа з кваліфікованим електронним підписом (КЕП). Для реєстрації можуть бути використані ключі, видані акредитованими центрами Кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг. Потрапити до електронного кабінету можна за посиланням  https://id.court.gov.ua/  або перейти до розділу «Офіційна електронна адреса» на офіційному веб-порталі «Судова влада України». Після обрання файлу ключа та введення паролю натиснути «Продовжити». Після вказаних дій користувачу стане доступна сторінка підтвердження реєстраційних даних користувача. Відомості щодо прізвища, ім’я, по батькові та РНОКПП заповнюються автоматично – вони зчитуються з ключа. Користувачем зазначаються наступні дані: дата народження;номер контактного телефону; електронна адреса. Також користувач встановлює відмітку на згоду з умовами реєстрації. Після введення номеру контактного телефону та електронної адреси, система запропонує отримати коди підтвердження. Після їх введення та натискання кнопки «Підтвердити» користувач потрапить до свого «Електронного кабінету». Для завершення реєстрації потрібно проставити відмітку в полі «Я погоджуюсь…» та натиснути «Підтвердити». Після здійснення всіх описаних дій користувач перейде до електронного кабінету. З інструкціями та рекомендаціями з приводу реєстрації в ЄСІТС можна ознайомитися за посиланням:  https://www.youtube.com/watch?v=bD83fM28x3I . Переваги використання «Електронного суду» За допомогою сервісу Електронного суду учасники судового процесу можуть подавати до суду процесуальні документи (позовні заяви, клопотання тощо) в електронному форматі. Після успішної відправки позовної заяви чи інших документів учасник судового процесу може відслідковувати рух та стан розгляду свого документа в суді. Інформація про доставку документа, його реєстрацію та інші відомості надсилаються до електронного кабінету автора в автоматичному режимі. Передбачено, що учасник судового процесу за допомогою сервісу Електронного суду може сплатити судовий збір та інші платежі у режимі онлайн, сформувати та надати електронне доручення іншій особі, та додатково отримувати:
 веб-посилання на тексти всіх сформованих судом процесуальних документів по справі, в якій учасник процесу приймає участь: судові рішення, судові повістки, виклики тощо;
 інформацію про отримані та зареєстровані вхідні документи по справі разом з документами в електронному форматі;
 інформацію про отримані документи по справі від інших учасників разом з документами в електронному форматі;

 електронні документи, що спричинили зміну стану розгляду справи, протоколи автоматизованого розподілу, тощо.
Також, з 1 жовтня вхід до підсистеми відеоконференцзв"язку буде можливий тільки через кабінет Електронного суду.