Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У парламенті зареєстрували проект Закону України «Про публічну адвокацію» №5659 від 19 січня 2017 року. В даний час діяльність у сфері адвокасі не регулюється законодавством.
Законопроект передбачає введення законодавчого регулювання поняття адвокаційної діяльності. Він забезпечує механізм реєстрації учасників адвокасі-процесів, їх права та обов'язки, а також механізми публічного громадського контролю у даній сфері.
Адвокасі – діяльність суб'єкта адвокаційної діяльності, спрямована на підтримку прийняття, зміни або скасування законів, інших нормативно-правових актів, їх проектів, органами державної влади, органами місцевого самоврядування України, іншими суб'єктами владних повноважень, їх посадовими і службовими особами, а також депутатами усіх рівнів.
Адвокасі в різному вигляді існує у всіх країнах світу. В окремих випадках – як механізми регламентації громадської участі, в інших випадках – як частина механізму регулювання здійснення лобізму. В Україні ця сфера законодавчо не врегульована.
Разом з тим діяльність у сфері адвокасі постійно проводиться на всіх рівнях. Відсутність механізму її регулювання створює, з одного боку, невизначеність прав і обов'язків процесу, а з іншого – позбавляє громадськість від можливості мати реальну інформацію щодо осіб, які виступають за прийняття певного акта, вчинення певних дій. Наявність такої інформації є важливою складовою частиною політичного процесу, оскільки надає інформацію про причини дій посадових осіб і групи, які сприяють прийняття конкретного рішення.
Законопроект пропонує ввести в Україні м'яку модель регулювання діяльності у сфері пропаганди, яка надає достатню автономію учасникам процесу, покладаючи на них обов'язки по розкриттю інформації про свою діяльність і покладаючись на механізми саморегулювання.
Законопроект передбачає, що будь-яка юридична особа або громадське об'єднання або асоціація таких об'єднань мають право стати суб'єктом адвокаційної діяльності. Така діяльність не обов'язково є основною формою діяльності організації. Наприклад, завод з виробництва автомобілів може стати суб'єктом з адвокасі та провести тільки одну компанію по прийняттю законопроекту щодо встановлення певних податкових пільг для неї. В той же час можуть існувати громадські об'єднання, основною і єдиною метою яких є адвокація у всіх сферах суспільного життя.
Суб'єкти адвокаційної діяльності реєструються Міністерством юстиції України і вносяться у відповідний Єдиний реєстр суб'єктів адвокаційної діяльності. Кожен зареєстрований суб'єкт самостійно визначає конкретних фізичних осіб, які здійснюватимуть безпосередню роботу в сфері адвокасі. Суб'єкт самостійно визначає спосіб відбору цих осіб, правила їх роботи, етичний кодекс поведінки, приймає рішення про припинення їх діяльності. Про всіх осіб, які будуть здійснювати діяльність у сфері адвокасі відповідний суб'єкт повідомляє органи юстиції, які вносять їх до державного реєстру.
Таким чином, в Єдиному державному реєстрі буде міститися інформація про юридичну особу, яка є суб'єктом адвокаційної діяльності, та про фізичних осіб, які уповноважені здійснювати безпосередню діяльність від імені цього суб'єкта. Тільки сам суб'єкт адвокаційної діяльності визначає, яким чином він формує цей склад фізичних осіб. Разом з тим не можуть здійснювати діяльність у сфері адвокації особи, які мають не зняту або не погашену судимість за вчинення умисного злочину, яких було притягнуто до відповідальності за корупційне правопорушення або правопорушення, пов'язане з корупцією – протягом року з дня притягнення до відповідальності, державні службовці або посадові особи місцевого самоврядування, судді, народні депутати України (під час роботи і протягом двох років з дня звільнення), мають іноземне громадянство, займали посади в незаконних органах, утворених терористами в зоні АТО і особи, до яких застосовано люстрація (протягом 5 років).
Сама адвокаційна діяльність здійснюється у двох видах: для забезпечення власних інтересів або на договірних засадах. У першому випадку суб'єкт здійснює «адвокационный проект», який він виконує своїми силами або із залученням інших суб'єктів адвокаційної діяльності, але не на комерційній основі – тобто, результатами їх роботи є тільки задоволення власних потреб суб'єкта, або потреб певної галузі, яку суб'єкт подає.
Адвокаційна діяльність на договірних засадах здійснюється суб'єктами, які приймають замовлення на послуги з адвокації, сприяють прийняття певних рішень в інтересах замовника і отримують прибуток.
Інформація про адвокаційних проектах і договорах обов'язково розміщується на веб-сайті суб'єкта адвокаційної діяльності. При цьому договори підлягають оприлюдненню, таким чином, громадськості надається інформація про замовника певної діяльності і про суми, які використовуються для її здійснення.
Під час адвокаційної діяльності особи наділяються цілим рядом додаткових можливостей. Так, під час виконання договору про надання послуг з адвокації або виконання адвокаційного проекту фізична особа, яка здійснює адвокацию, має право:
1) зустрічатися з посадовими особами органів державної влади та місцевого самоврядування;
2) подавати органу державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовим і службовим особам проекти актів, тексти пропозицій і поправок до проектів актів або заперечення щодо проектів актів, пропозицій та поправок до них;
3) представляти народним депутатам України, депутатам Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад проекти актів відповідних органів, пропозицій та поправок до інших проектів, заперечень щодо прийняття проектів, пропозицій та поправок до них, інших пропозицій щодо діяльності відповідного органу;
4) вільно знайомитися з проектами актів та всіх доданих до них документів, за винятком документів, які містять охоронювану законом таємницю;
5) безперешкодного доступу, за попереднім повідомленням, а у випадках, передбачених законодавством, - акредитацією, на засідання виборних органів або їх комітетів, їх виконавчих органів; на засідання інших суб'єктів владних повноважень, на яких розглядається питання, що є предметом договору про надання послуг лобізму; до приміщень, в т. ч. адміністративних, в яких відбувається зустріч суб'єкта лобізму щодо предмета лобізму з депутатами, посадовими або службовими особами органів державної влади та місцевого самоврядування (крім режимних і секретних об'єктів);
6) розробляти проекти актів, поправок і пропозицій до них;
7) брати участь в обговоренні проектів актів, поправок і пропозицій до них на засіданнях постійних комісій місцевих рад, комітетів Верховної Ради України, урядових комітетах, засіданнях робочих груп та комісій, утворених з метою обговорення питання, щодо якого здійснюється лобізм;
8) проводити публічні заходи (мітинги, ходи, демонстрації, обговорення, конференції, «круглі столи», прес-конференції, брифінги, публічні переговори тощо);
9) поширювати в засобах масової інформації відомості на підтримку питання, щодо якого здійснюється лобіювання;
10) замовляти проведення експертиз, проведення досліджень з питань, щодо яких здійснюється лобіювання;
11) одержувати від органів державної влади і місцевого самоврядування письмові відповіді щодо внесених пропозицій;
12) збирати підписи в підтримку або проти підтримки певної ініціативи або проекту;
13) брати участь у процесі обговорення регуляторного акта та інші визначені законодавством права.
Законопроект передбачає можливість встановлення додаткової регламентації співпраці органів державної влади та місцевого самоврядування з адвокационными організаціями в їх положеннях або регламентах роботи.
Разом з тим інформацію про кожен захід в рамках виконання проекту або договору суб'єкт адвокаційної діяльності зобов'язаний оприлюднити на своєму веб-сайті протягом п'яти днів з дня його проведення, в тому числі надавати інформацію про вартість відповідного заходу, осіб, з якими проводилися зустрічі, суть питань, які обговорювалися на таких зустрічах, тощо.
Також законопроект передбачає щорічну звітність про адвокаційної діяльності, яку суб'єкт повинен подати в органи юстиції.
Законопроект передбачає право утворення асоціацій суб'єктів адвокаційної діяльності, які можуть регулювати спільну діяльність суб'єктів, їх взаємодія, правила поведінки тощо.
Законопроект передбачає покарання у вигляді штрафів за порушення обов'язків по розкриттю звітності, але передбачає і механізми захисту порушених прав суб'єктів адвокаційної діяльності.
Джерело: Я і Закон